ESBART DANSAIRE DE TARRAGONA
HISTÒRIA
QUI SOM?
A les primeries de l’any 1.982 les colles sardanistes Cossetània I Maginet preparaven el seu VIII aniversari i decidiren incloure a les festes una representació teatral i unes danses populars interpretades pels seus dansaires. En Salvador Fa Llimiana (que uns mesos després deixaria la direcció del darrer dels esbarts que dirigia) col·laborà en la preparació de les esmentades danses tornant-se a revifar la idea que ja tenia En Salvador de la formació d’un Esbart per refundar l’oblidat Esbart Dansaire dels anys cinquanta.
Aquesta vegada la proposta prengué més forma i s’iniciaren les converses amb altres persones que, ja temps enrere, havien format part de l’Esbart Dansaire de Tarragona en la seva època de vinculació a la desapareguda «Educación y Descanso». Aviat es formà un bon grup de gent interessada en el tema entre els que cal destacar, per la seva empenta, a Josep Llabería, Josep Morales, Domènec Lloveras, Josep Ramon, Joan Mercadé, Josep M.” Vallverdú, Joan Femenia, el propi Salvador Fa Llimiana i els dansaires de l’esmentada colla Cossetània, entre els quals confeccionaren els estatuts i es preparà la reunió constitutiva. La reunió fou el dia 5 de Març de 1982 a les vuit del vespre als locals de la Cafeteria Arimany, de la Rambla.
Dins els punts tractats van destacar la discussió dels estatuts, de la denominació de l’entitat i de la formació de la primera Junta Directiva. Foren en total vint-i-quatre els assistents a aquesta històrica reunió que es constituïren en comissió gestora per a la presentació dels estatuts davant la Generalitat, i tots ells van ser considerats socis fundadors de l’Esbart.
La primera reunió de Junta Directiva es realitzà al domicili del senyor Joan Femenia, primer president, el dia 23 de Març de 1982 a les vuit del vespre, i la primera assemblea, després de la constitutiva ja esmentada, fou el dia 27 d’Abril del mateix any a la Cafeteria Arimany, també a les vuit del vespre.
A partir d’aleshores es va definir que la nostra tasca principal seria la difusió, manteniment i recuperació de la dansa tradicional del nostre País. Com a mostra d’aquest darrer punt podem dir que la nostra Entitat ha recuperat per a la Ciutat de Tarragona el Ball de Gitanes, el Ball de Pastorets, el Ball de Cossis i el Ball dels Set Pecats Capitals que formen part del Seguici Popular de la Ciutat, declarat d’interès Nacional. Aquests Balls de Festa Major disposen també de les seves versions Infantils que participen en el Seguici Petit de la Ciutat.
A part de la típica indumentària catalana, fem esment de l’ampli vestuari que té el nostre esbart, adaptat al Ball segons la seva procedència, o de nova creació si així ho són les danses en les que es fa servir. Fins l’any 2009, en Salvador Fà i Llimiana, el primer director de l’Esbart, va recuperar gran quantitat de danses catalanes, i creà expressament diferents espectacles que presentaven un fil conductor i unes danses adaptades per a l’ocasió, destinades a recordar tant la història de la dansa catalana com la de la nostra ciutat. Posteriorment, la directora actual ha creat també diferents espectacles amb danses de nova creació.
L’afany de l’esbart és dur a tot arreu la nostra cultura mitjançant la dansa, fet que queda demostrat amb les innumerables sortides arreu del país, d’Espanya i també de l’estranger. S’ha actuat a les 17 autonomies de l’Estat Español i en altres Estats actuarem diverses vegades a França, Itàlia, Turquia, Àustria i Andorra.
L’Esbart Dansaire de Tarragona també organitza diferents Festivals a Tarragona, des de les cites anuals (el Festival d’aniversari, o de presentació d’espectacles), als Festivals de Danses Salvador Fà Llimiana, trobades de grups folklòrics i esbarts de totes les edats, les mostres de folklore, etc.
PRESIDENTS/ES DE L’ENTITAT
JOAN FEMENIA
FRANCESC SALAS
NATACHA ANDREU
SALVADOR FA LLIMIANA
M. DOLORS SALVAT
CARLES JOSEP CEPERO
JOSEP LLUIS PEÑALVER
M. TERESA AGUILAR
DIRECTORS/ES I COREOGRAFS/ES
COS DE DANSA